U maakt kennis met ‘s werelds technisch meest geavanceerde, krachtige en snelste raceauto’s, samen met een professionele simulatorcoureur die u meeneemt over het circuit om de omstandigheden van een echte race na te bootsen. Dankzij de dubbele opstelling van twee simulators kunnen twee coureurs tegelijk trainen en hun rondetijden met maar liefst 6 procent verbeteren. De simulator heeft ook vier Full HD-schermen, zodat u live beelden van de boordcamera’s kunt bekijken en de F1 op zijn echtst kunt ervaren.
Top 10 Redenen om Simulators te gebruiken voor Voertuig Ontwikkeling 1. Bereik hogere niveaus van voertuig- en bestuurdersgetrouwheid. 2. Creëer meer verfijnde en complete voertuigmodellen. 3. Minimaliseer de kosten van ontwerpontwikkeling en herbewerking op het circuit. 4. Doeltreffender gebruik van nieuwe technologieën, hulpmiddelen en methodologieën. 5. Het versnellen van de virtuele prototype ontwerpcyclus. 6. De tijd verkorten die nodig is om nieuwe ingenieurs op snelheid te krijgen en te laten bijdragen aan gesimuleerde voertuigontwikkelingsprogramma’s 7. De totale doorlooptijd van elk voertuigontwerpinitiatief verkorten. Innovatie bevorderen door teamdynamiek 9. 9. Verbetering van de productiviteit door zich te concentreren op productvalidatie in virtuele omgevingen. Risico’s verminderen
Fysische motoren, niet alleen computerspelletjes
Klim achter het stuur van de GrandPrix 2 en u zult versteld staan hoe realistisch het aanvoelt. Klanten vertellen ons dat niets in de buurt komt van het gevoel in een GP2-auto te zitten terwijl je met 150 km/u over een racecircuit scheurt. Het is niet alleen de textuur van het leer, of hoe het stuurwiel aanvoelt onder je handen. Je voelt hoe stijf het is of hoeveel beter het is dan in een vorig model. Onze ingenieurs hebben maandenlang de laatste telemetriegegevens van de GP2 bestudeerd om na te bootsen hoe moderne raceauto’s reageren wanneer ze tot het uiterste worden gedreven en we denken dat ze fantastisch werk hebben geleverd.
De snelheid en intensiteit van de moderne Formule 1-races maken het tot de ultieme test voor een coureur en de auto. Het is dan ook geen verrassing dat F1-teams een extra hulpmiddel willen om hun auto’s en coureurs te ontwikkelen. Deze zijn begonnen als niet veel meer dan een re-make van computerspelletjes, maar dan met de eigen voertuigmodellen van het team in het hart. Zoals met de meeste dingen in de F1, toen het idee eenmaal aansloeg, wilden alle teams simulators en gaven ze het geld uit dat nodig was om de beste te hebben. Dit dreef hen veel verder dan de nederige computerspel.
Voertuigmodellen
Natural Motion creëert realtime voertuigfysica-oplossingen voor moderne videogamesystemen. Onze technologie is de motor achter enkele van de best verkopende en hoogst gewaardeerde racetitels die momenteel beschikbaar zijn op zowel console als mobiel. Wij gebruiken geavanceerde geometrische programma’s om voertuigen te creëren die zowel realistisch als leuk zijn om te spelen, van arcaderacers tot speciale simulators.
De mens bedriegen
Het model 6 is een nieuwe rijdersimulator die oorspronkelijk werd gebouwd voor het McLaren Racing Team. Het vervangt hun oude model, waarvan ze schatten dat het een verbetering is op bijna elk aspect van het origineel. “Het is krachtig genoeg om al onze coureurs te voorzien van superieure feedback” zegt Langford. “Het nieuwere model kan ook worden aangesloten op andere systemen, waaronder simulators in andere McLaren-racevestigingen. Dit betekent dat onze ingenieurs terug in Woking [hoofdkantoor] veranderingen kunnen aanbrengen en in real time kunnen volgen hoe onze coureurs reageren.”
Onze simulator levert vloeiende en meeslepende bewegingscues, waardoor het het meest representatieve trainingsinstrument is dat momenteel beschikbaar is. De high-fidelity rijsimulator is onafhankelijk geverifieerd door TÜV SÜD Automotive, een toonaangevend test- en certificeringsbedrijf dat simulatie-apparatuur grondig test. Er zijn meer dan 3.700 klantgerichte scenario’s beschikbaar voor zelfstudie of trainingen onder begeleiding van een instructeur. Deze flexibiliteit maakt het de perfecte tool voor chauffeurstrainingen over de hele wereld.
Beweging en g-krachten creëren
De ClubSport Shifter SQ is een zeer realistische, 1:1 schaal replica van de DTM (German Touringcar Masters) sequentiële race versnellingsbak. Het vermogen van de coureur om te schakelen wordt direct gekoppeld aan zijn raceprestaties dankzij de nauwkeurige schakeltiming en versnellingsbaksimulatie. Telkens wanneer een bestuurder stuurt en remt, bewegen het stuurwiel en de rempedalen naar voren, wat een nauwkeurige weergave is van de afstand die de auto in werkelijkheid aflegt. Met de instelbare mechanische schakelknoppen kunnen gebruikers een nauwe koppeling tussen hun bewegingen en het schakelen tot stand brengen, net als in een echte DTM-racecockpit.
Bij het F1-team worden bewegingsplatforms met zes vrijheidsgraden gebruikt om op de weg nauwkeurige referentiegegevens te leveren. Hierdoor kan de bestuurder alle drie bewegingsassen op dezelfde manier ervaren als wanneer hij in een echte auto zou zitten. Displays kunnen bij de pitmuur worden opgesteld om camerabeelden van de auto en gegevens van stuurwiel- en gasklepsensoren in realtime te tonen.
De veiligheid en doeltreffendheid van een simulator worden bepaald door het bewegingsplatform waarop elke rijtaak wordt gemodelleerd. Hoe nauwkeuriger, herhaalbaarder en representatiever het bewegingsplatform is, des te doeltreffender zal de rijopleiding in de simulator zijn. AXSIM maakt gebruik van een pneumatisch bewegingssysteem op basis van veren met actuatorcilinders aan elk uiteinde van de vakwerkconstructie. Het hoofd, de handen en de voeten van het bestuurdersmodel bewegen zoals ze zouden doen als ze daadwerkelijk een auto besturen, waarbij alle aspecten van normale wegomstandigheden nauwkeurig worden gereproduceerd.
Latentie en de zoektocht naar snelheid
De ultieme fysica-gebaseerde racegame is terug, en het is groter en beter dan ooit tevoren. GRID 2 is vanaf de grond af aan opgebouwd, exclusief voor next-gen consoles, en claimt de mooiste, snelste en meest meeslepende race-ervaring ter wereld te zijn. De framerates zijn zo opgevoerd dat de game is opgenomen in onze lijst met games met de meeste frames per seconde (FPS).
Als je gewend bent aan FPS’en, weet je dat ze een perceptuele illusie zijn. Je kunt een vijand tien keer raken, maar hij zal pas reageren bij de elfde treffer. Motion simulator systemen daarentegen maken gebruik van fysieke actuatoren die onafhankelijk bewegen op 60Hz of sneller en onafhankelijk kunnen worden getriggerd. Dit stelt mensen in staat continue beweging en besturing waar te nemen op een 1:1 manier door reacties zo dicht mogelijk bij real-time te laten lijken.
Hoe hoger de kwaliteit van het spel, hoe duurder het is om het te maken. Motion capture-studio’s zijn drukgestuurde kamers waar een acteur sensoren op zijn lichaam en gezicht draagt om zijn bewegingen te meten, die vervolgens in kaart worden gebracht op een 3D-karaktermodel. Acteurs kan worden gevraagd hun optreden tientallen keren te herhalen voor elke seconde van opgenomen spel. Niet alleen de opname zelf is tijdrovend. Het gaat ook om het maken van de assets voor deze animaties, zoals het schrijven van de dialoog voor games met een gesproken verhaal of het creëren van geloofwaardige lipsynchronisatie voor een geanimeerd personage.
Simulatorsessies
Op de racedag is de coureur verantwoordelijk voor de auto, maar het is het team dat hem in de strijd brengt. De simulator is een essentieel instrument voor dit proces en het gebruik ervan is wijdverbreid geworden in de Formule Een. De technologie is zo ver gevorderd dat het mogelijk is om een volledige simulatie te maken van zowat elk circuit waarop een F1-race wordt verreden. Hoewel er geen echte bochten zijn in het hoofdkwartier van het team in Brackley, Engeland of Brixworth, Northamptonshire, kan de simulator elke centimeter van elk circuit nabootsen. De teams hebben in de loop van een aantal jaren hun eigen virtuele werelden ontwikkeld, waarbij de circuits blok voor blok worden opgebouwd – wat weken van nauwgezet werk van sommige slimme mensen vergt.
Deze creaties worden vervolgens aan prestatie-ingenieurs gegeven die gegevens uit de echte wereld gebruiken om een platform te creëren waarop ze racescenario’s kunnen simuleren. Deze ingenieurs worden belast met het creëren van circuits waarop de auto’s kunnen rijden zoals tijdens een echte race; het ene team kan kiezen voor een hoge bandenspanning, terwijl een ander voor een zachtere samenstelling kan kiezen. De sessie begint met een korte briefing voordat de coureur in de cockpit stapt en zijn gordel omdoet. Dit is allemaal ter voorbereiding op wat komen gaat, want als hij eenmaal in de auto zit, is er van buiten niets meer te horen.
De simulator zelf is een belangrijke testinstallatie waarvoor mechanische en elektronische ingenieurs nodig zijn om de hardware te bouwen, te herstellen en te upgraden. Nieuwe upgrades zoals stoelen en stuurwielen moeten gedurende het seizoen worden geïntegreerd.
Voertuigmodellen en circuits vereisen mensen om ze te onderhouden, nieuwe functies toe te voegen of LIDAR-scans van nieuwe circuits te converteren. Ik werk met een team van zeer getalenteerde mensen van wie ik de afgelopen twee jaar heb mogen leren. Het werken in zo’n samenwerkingsomgeving is op zich al lonend, maar het is ook een geweldige manier geweest om mijn vaardigheden op een breed scala aan disciplines aan te scherpen.